copyright på alla mina bilder.

7 oktober 2013

Slumpen..

Här är en tjur som jag inte har sett förut, han väljer en rutt genom
skogen som till slut får honom att hamna framför sensorn på min 
viltkamera. Han kunde vänt mulen och gått åt vilket håll som helst.


MEN..
Slumpen..  Turen..  Ödet förde honom till trädet med en kamera
på och därmed kan man kanske knyta ihop denne herren med en
annan händelse. När jag sitter vid datorn och tittar igenom färska
bilder så har jag för vana att leta kännetecken på olika djur jag ser,
ibland finns dom och ibland inte. Det brukar vara nåt jack i ett öra
eller två, som djuren fått av okända anledningar. Den här tjuren har
inga synliga permanenta kännetecken vad jag kunde se,  men ögat
fångade däremot upp en annan detalj som var lite intressant.  Vid
första anblick har han fem normala taggar samt en underutvecklad
i mitten på sitt högra horn.., MEN..



Men om man gör en liten jämförelse med taggen som jag hittade 
och skrev om i inlägget om "Hårda strider" så skulle det kunna va
den här tjuren som förlorade den i stridens hetta. Om man tittar på
bilden här under.. Ser inte formen i den brutna änden på taggen ut
att stämma överens med formen på det vita partiet i ringen där det
skulle suttit en tagg??? Är jag ute och cyklar tro? Mmm, vem vet.


Tjurar springer ju på stora områden, mellan taggens fyndplats och min 
viltkamera är det lite drygt 4 km, ingen sträcka för en älg så klart, och är 
det inte slumpen som visade honom så är det ett roligt sammanträffande 
åtminstone.... om det är tjuren som taggen tillhörde.


7 kommentarer:

  1. Spännande. Jag tror det är taggen från den tjuren, den ser ut att passa perfekt ju. Coolt att du har kämpen på bild.

    SvaraRadera
  2. Spännande. Vilket engagemang du har. Roligt att följa dina bilder!/brita

    SvaraRadera
  3. Ja det ser onekligen ut som om det är den som tappat taggen. Kul! :)

    SvaraRadera
  4. Fascinerande historia...det ser ju onekligen ut som du är på rätt spår :-))

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara bilder du fick:) och ja . kanske det är den tjurens horn du hittade:)
    ha en fin dag :)

    SvaraRadera
  6. Ja det ser ut som det är den taggen . Så spännande bilder .:)

    SvaraRadera
  7. En riktig liten detektiv som sitter där framför datorn! Onekligen en spännande tillfällighet.

    SvaraRadera