copyright på alla mina bilder.

5 oktober 2013

Hårda strider

Älgbrunsten är i full gång, har inte haft turen att kunna locka till
mej några älgar när jag vart ute i skogen, höstvindarna försvårar
det hela genom att sprida vittringen av mej, samtidigt som vinden 
dränker lockropen. Spåren efter älgarnas kurtiser finns iaf att tyda
därute bland buskar och träd. Jag har hittat flera brunstgropar och
fejningar, igår kom jag även på en plats där två älgtjurar har gjort 
upp om vem som är den rättmätige häradsbetäckaren.  


Utmed stigen syntes avbrutna grenar och lite längre upp var marken
rejält uppsparkad, groparna syns där tjurarna antagligen tagit spjärn
med klövarna, tänk att fått se detta skådespel.


Mitt i detta låg ett av bevisen för den tuffa striden, en avbruten tagg
från en av slagskämparna. Fantasin svävar iväg när jag för mej själv
försöker tyda spåren och tänker på 11-taggaren från förra året som 
antagligen var den som stångade ihjäl en annan tjur. Han kanske är 
en utav dessa två, på ryktesvägen har jag hört talas om en tjur med
12 taggar i kronan. Men om det är samma är svårt att veta.


Runt om kring låg det päls och på ett ställe har den ena tjuren antagligen
tryckt in den andre mot några granar, den ena stammen bär ett stort jack
i barken efter ett av hornen och grenarna på träden runt om var avbrutna
ända in till stammarna. Några tecken på en fatal utgång fanns inte men en
av dom har ju fått ge sej efter (åtminstone) ett rejält kok stryk.


Längre upp i skogen fanns en rejäl fejning på en gran.
Kanske segertecknet från den vinnande kämpen och
priset.. Rätten att föra arvet vidare.


5 kommentarer:

  1. jodu,där skulle man suttit på ett tryggt avstånd och blivit vittne till kampen.Bra sett! hälsn janne

    SvaraRadera
  2. Hoppas du aktar dig så att du inte du blir "måltavla" av älghornen ;)
    Spännande iakttagelser i varje fall.
    Må gott /bea

    SvaraRadera
  3. Det är tuffa kombattanter! Kul att du dokumenterat tecknen så väl. Det är inte all som kopplar i hop de olika tecknen, vet själv inte om jag skulle ha lagt märke till alla (en del kanske).

    /Erik

    SvaraRadera
  4. Sköna höstbilder. Jag känner doften!/Brita

    SvaraRadera
  5. Spännande!! Du får göra något av hornbiten.

    SvaraRadera