copyright på alla mina bilder.

14 juli 2014

Slutet på en skogsväg..


En kväll i början på maj smög jag in till slutet på en skogsväg där det står en foderautomat
till vildsvinen. Klockan var runt sju på kvällen och när jag passerade sista kröken på vägen
skymtade jag en grupp suggor med kultingar som redan var där. Egentligen var det ju rätt 
dödfött att ta sej närmare då men lyckades ändå komma in på 30 meter innan de frustande
och grymtande försvann iväg in i skogen. Jag satte mej i kanten av vändplanen med en liten
förhoppning att de skulle återvända senare. Väntan blev inte långvarig innan jag fick höra ett 
litet knäpp bredvid mej, spänningen steg och efter några långa minuter kom en älg smygande
mellan träden. När kameran klickade till reagerade älgen och gick tillbaka in bland träden igen
där den stod i det fördolda och tvekade en stund innan den på nytt klev ut i det öppna. Den
ville gärna fram till foderautomaten men kameraljudet hejdade den återigen och tillslut drog 
den sej tillbaka. På håll såg jag den passera i en öppning längre bort inne i skogen och det i
sällskap med ytterligare en älg. Medan de båda sakta drog sej bort började nya ljud nå mej..





******************

En timme efter att grisarna försvann började det rassla bland kvistar och grenar.
Frustande och fnysande började några gestalter komma närmare med jämna stopp
för att kolla av omgivningen. Ljuden blev liksom gestalterna bara fler och fler och
när alla var framme var det 6 suggor med ett virrvarr av randiga kultingar omkring
sej. Två av de små stack ut lite då de var svartvita annars var det en omöjlighet att
räkna hela skocken av kultingar men med en grov uppskattning så var det säkert tal
om 20-30 stycken. De vuxna var väldigt försiktiga och att de kom fram överhuvud
taget var nästan ett under efter som de var lite oroliga av sej och så fort jag började 
ta lite bilder fullkomligt exploderade gruppen och dundrade iväg in i skogen igen.







4 kommentarer:

  1. Jaha,är det så du fotar dina vildsvin,matar fram dom! :-) ärligt talat så har jag hört talas om någon foderplats i tidaholm,och kan tänka mig att det är rätt spännande i vilket fall för dom verkar ju inte direkt tama.härligt inlägg. janne

    SvaraRadera
  2. Så häftigt att se vita vildsvin , det har jag aldrig sett förut , fina bilder :)

    SvaraRadera
  3. Kul att få läsa om dina spännande äventyr. Fina bilder blev det också :0)

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera
  4. Men vilka bilder...o pyjamas grisar fick du på bild. Lite avis är man ju.
    Stort grattis till fina älg o gris bilder.

    SvaraRadera