copyright på alla mina bilder.

19 juli 2014

Övning ger färdighet

Härom kvällen gick jag min vanliga runda som visade sej vara ganska vilt fattig sånär som 
på en hare. Den sista ljusa timmen smög jag mej fram till grävlingens hålor för att sitta och 
vänta på att den kanske skulle visa sej på väg ut på sin nattliga promenad. Väntan blev inte
alls lång när jag efter en liten stund fick höra konstiga ljud i min närhet, ögonen och öronen 
var på helspänn för ljuden var inget jag hade hört förut. Framåt sommaren är grytet i stort 
sett osynligt, med all örnbräken och vildhallon som tog över efter att skogen höggs ner, så
det är egentligen inte så säkert att man får se nåt komma krypande upp ur marken där. På
en fläck är det dock lite öppnare och där fick jag syn på ljudmakaren där den satt och såg 
på mej.. en rävunge! Jag fick några bilder innan det rasslade till och den var borta, den gick
inte att se längre men efter några minuter började den göra ljud från sej igen och med facit 
i hand hade jag inte kunnat gissa att det var rävungen som låg bakom lätena. Jag stod kvar i 
hopp om att den skulle bli synlig igen men den höll sej väl dold, rävungen var bara ca fem 
meter ifrån mej men ändå var den så långt borta. Medan mörkret sänkte sej över grytet så
fortsatte den att öva på sina läten och bland det sista jag hörde innan jag begav mej hemåt
var hur den fick till ett riktigt litet rävskall. Övning ger färdighet..


3 kommentarer:

  1. Så spännande, grattis! Fin bild!

    SvaraRadera
  2. En härlig smygbild,från bägge håll så att säga!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar bild på den unga räven!
    Precis så som man brukar se dem när man möter dem i skogen.

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera