copyright på alla mina bilder.

1 juni 2012

kvälls vandringar


Bilder från två kvällar ute i skogen, då jag 
vandrat runt å kikat i hemskogarna.

från 30/5 -2012

Tog mej först en liten bit upp på Hökensås, 
det va alldeles lugnt i skogen, gick förbi ett 
gryt där det var full aktivitet. Inte precis då, 
när jag va där men man såg på all den ny 
utgrävda sanden och spåren i den att här bor 
det en grävling eller flera. Hörde ett ljud och 
trodde det va en grävling som va ute å gick 
riset runt grytet men det va bara ehackspett 
som satt sej på en tallstam intill, när jag gick 
därifrån så flög det iväg en råbock när jag 
stack huvudet över nästa back krön.



På gärdena vid Sved syntes först en råget, 
lite senare en till. Rågeten på bilden under 
är den med det lilla hornet på huvudet, fast 
det kanske inte syns så bra på bilden.



från 31/5 -2012

Tog med hunden och gick en sväng, hade 
först inget särskilt mål men jag fick för mej 
att gå till Brôtaberget för att titta på utsikten 
och kanske ha tur att få se nåt intressant.



Nu tog jag ju inga bilder på platsen där jag 
och hunden tog oss upp, men vi fick snirkla 
oss fram och tillbaka på bergsluttningen för 
att så småningom komma upp och titta på 
utsikten över Vättern, väl framme studsar det 
upp en älg några få meter framför oss och 
sprätter iväg i full fart, jag häver ur mej ett 
par kalv läten vilket får stopp på'na.



Jag gör några läten till och hon börjar smyga
iväg och runda mej för att komma upp i vind.
Jag hör henne när hon råkar knäcka en kvist
och putta till nån sten med sina klövar, annars
så ser jag henne inte..



..förrän hon helt plötsligt kommer fram
vid sidan om mej, där står hon och 
tittar på mej nån minut eller två.



Tills hon vänder och sakta går ner från 
berget in i tätare skog. Hon använde sej 
av en betydligt lättare väg nerför berget 
än den jag och hunden tog upp måste 
jag ju tillägga.




Uppifrån berget hör jag henne nere 
bland träden, utstöta läten som jag 
förut har hört älgkor göra när dom 
har små kalvar. Ett grovt ljudligt 
läte som låter nästan som skallet 
från en riktigt stor hund.



En hackspett landar i en gran
intill medan jag lyssnar på 
älgkon, men lyfter lika fort igen.



En gök slår sej ner i en död trädtopp
och gör sej hörd över skogen. Kan inte 
låta bli att le när rösten skär sej för den, 
även gökar hamnar tydligen i målbrottet.



Alla tycker inte om göken, den får inte 
vara ifred länge innan ett par bofinkar
ihärdigt protesterar mot dess närvaro.



På hemvägen genom skogen får jag syn på 
ett rådjur som rör sej inne bland granarna.
Jag sätter mej ner en stund för att se om det
syns till igen, efter ett tag knäpper det till.
Men istället för rådjuret så ser jag att älgkon 
har smugit tillbaka, får en bild på öronen 
mellan alla grenar innan hon smyger vidare. 
Jag drar mej därifrån ifall hon har de små i
närheten, vill inte komma emellan där och 
riskera att få ett par klövar i huvudet, även 
om hon såg rätt så fredlig ut.



När jag kommer ut i öppnare marker ser jag 
ett rådjur bland alla överblommade maskrosor.
Det har sett mej med och hoppar snart iväg.



Lägger mej ner lite i gräset för att titta 
på månen innan jag går hemåt. Bäst att 
passa på & njuta av så härliga stunder, 
regnet är visst på väg...



5 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken naturromantik, så härliga bilder och en mycket berättande text. Tänk så mycket vackert och spännande det finns ute i våra skogar att upptäcka. Den ena dagen blir aldrig den andra lik. Underbart blogg inlägg!
    Ha en fin dag
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med Ingemar, vilket vackert inlägg. Naturromantik när det är som bäst ! En fröjd att få delta på din vandring.

    SvaraRadera
  3. Underbar skildring från kvällen! Fina bilder också. Det är bara att passa på att njuta precis som du säjer :)

    SvaraRadera
  4. I skymningen kan man få vara med om det mesta. Fin skildring av din kväll. Fint att ana på bilderna vad du såg/brita

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig dokumenterad kväll i ord och bild. Jo hon hade säkert kalv i närheten. Då får man vara försiktig. Tänkte åka ut tidigt till jaktmarken i helgen och spana lite men det skall ju bli så trist väder med massa regn.

    SvaraRadera