copyright på alla mina bilder.

15 maj 2015

I väntan..

..vid grävling grytet rörde sej andra djur runt omkring.

Först en råbock som blev stående uppe i backen på 
motsatt sida av dalgången i det sista solskenet.


En stund senare hörde jag grenar knäckas och 
strax fick jag syn på det jag anade skulle komma..


Tjuren gick genom dalen och uppför backen. Han vände 
på huvudet och spetsade öronen när han hörde kameran. 
Han  stod  där uppe på  backen en bra stund  medan han
försökte komma underfund med vart de konstiga ljuden 
kom ifrån.


Under tiden hörde jag prasslande bakom ryggen..
Trodde grävlingen tittat ut men när jag vände mej
om så var det ytterligare en råbock som var ute
och patrullerade sina domäner.



Denne var antingen  halvdöv  eller orädd för han
reagerade inte alls på kameraljudet. Han verkade 
inte ens höra mina visslingar när jag ville få stopp
på honom.




När han väl uppfattade en vissling stirrade han
bara  rakt på  mej, sen gick han  lugnt  vidare.
Av det  brutna hornet att döma så har han nog
förlorat det i en revirstrid med en annan bock,
kanske den på första bilden...



Grävlingen då..? Nä den fick jag inte se.

2 kommentarer:

  1. Här hände i.a.f något! Satt själv vid ett grävlingsgryt kl 0400 i torsdags morse,inte ett liv förutom fågelsång.Rätt givande kväll ändå för dig tror jag...janne w ps första bilden riktigt läcker.d.s

    SvaraRadera
  2. En händelserik kväll som genererade fina bilder trots att grävlingen inte ville visa sig.

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera