copyright på alla mina bilder.

13 juni 2014

Vid grytet

Satt och lyssnade på fågelsången och gottade mej i skogsdofterna medan jag väntade.
Efter en stund syntes den svartvita masken genom grönskan som omgärdar grytöppningen,
Grävlingen tittar på mej där jag sitter strax ovanför grytet, den verkar inte ha fått vittring av
mej trots att det kommer en vindpust emellanåt som skulle kunna röja mej. När den kollat
läget, sätter den sej på rumpen och börjar klia på lôppebetten. Även om deras syn inte är så
bra smyger jag försiktigt upp kameran då jag sitter rätt nära. Tar en bild och ser efter om det
blir nån reaktion på slutarljudet men grävlingen fortsätter oberört att, i ryggläge, klia sej med
båda framtassarna över hela magen. Den sitter där och gungar fram och tillbaka och verkar
njuta till fullo när de envetna lôppera får sej en omgång av de långa klorna. I 6 minuter får 
jag sitta och titta på den innan den går ner i underjorden igen, ingen lång stund kanske men 
varje minut är ändå guld värd och leendet i mungipan finns där på hemvägen i skymningen.








***********************

Spelade även in en liten kort film på den där den satt.



2 kommentarer:

  1. En härlig stund du haft där den sista bilden är riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Fina bilder o film. Mina grävlingar älskar jordnötssmör ett tips jag fått. Sätt det på underkanten av en bräda eller sten så inte fåglarna tar det. Använd en kniv eller nåt utan handens doft. Lycka till!

    SvaraRadera