copyright på alla mina bilder.

21 juli 2013

Den vanliga..

..Kvällsrundan började med en råget och hennes kid.
De gick och betade på ett hygge där det förr stod en
dunkel granskog, som benämndes "Läskiga skogen"
när jag växte upp. Det va nu ingen Bauerskog i dess 
rätta bemärkelse, men troligtvis huserade en del troll
och annat oknytt där, osynliga för det mänskliga ögat.



Senare under rundan kom en annan råget rusande
med en råbock i hasorna, då brunsten är i full gång.
Bocken jäktar henne runt. Mot slutet av ritualen blir 
cirklarna snävare och snävare. Ibland kan man se de 
små upptrampade stigarna runt ett träd eller en buske.


Följde även ån uppströms en bit, det va väldigt 
rofyllt att gå där och lyssna på vattnet.




Mellan vatten bilderna och älgörten skulle jag haft
en bild på älgtjuren jag mötte utmed ån. Olyckligtvis
försvann han fortare än kvickt när vi möttes, så nån
bild fick jag inte. Däremot fick vi båda minnesbilden
av varandras chockade miner med oss.


Till sist blev det några bilder på månen,
innan jag vandrade hemåt.






4 kommentarer:

  1. Jättefin serie. Vackra bilder som bara den! Varit lite dåligt med turer nu men snart har jag semester, 2 v kvar att jobba och då behöver man inte kanske i säng så tidigt :-)

    SvaraRadera
  2. En underbar bildserie! Den sista bilden är som pricken över i:et, vilket spännande andeväsen som seglar omkring i rymden!
    /Kerstin

    SvaraRadera
  3. Fina omgivningar du har förmånen att fotografera i. Noterar att sena våren till trots tycks brunsten igångsättas i vanlig tid. Och tur är ju det.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  4. Oj vilka fina bilder på ån.
    //LS

    SvaraRadera