copyright på alla mina bilder.

6 maj 2013

Räkenskapens dagar

Härom dan gick jag den sista rundan på spillnings
inventeringen som jag har på min lott.


När man går så kan man få ta sej igenom vad helst, 
som här en tallplantering.


Och när man övervunnit den så kommer nästa prövning,
 den tätaste granplanteringen i socknen.


Allt är inte tätt och jäkligt, 
man får njuta av lite utsikt med ibland.




Innan man kommer till nästa ridå av små träd.



Vid ett ställe är man tvungen att korsa Svedån.
Vatten nivån va låg så det blev en paus så hundarna 
fick lite tid till bus i vattnet.






Så här ser det ut i Jönköpings län.
Varje röd punkt är en inventeringsruta på 4 km.
Mina rutor ligger i höjd med södra Visingsö, i det
lite mörkare området på västra sidan av Vättern.



3 kommentarer:

  1. Ja, där ser man, inte visste jag att man gör spillningsinventeringar! Jag känner igen mig genom att jag har inventerat växter på Öland och i mittlandsskogen är det på sina ställen nästan ogenomträngligt, fast det är då lövskog med vassa hagtorn, slån och rosbuskar som extra krydda! Men så emellanåt kommer man ut på härligt blommande ängar som gör det mödan värt.
    Lycka till med fortsättningen!
    /Kerstin

    SvaraRadera
  2. Ja det är ett digert arbete du utför....tur du inte behövde gå ner i någon myrmark eller dylikt, lite lätt blött då menar jag....Nu är det dåligt med älg här hos oss, får se längre framåt sommaren om det bättrar på sig....tilldelningen de sista åren blir bara mindre och mindre....hoppas bara det hjälper att höja nivån på älgstammen.

    SvaraRadera
  3. Bra jobb du gör. Jag var på möte i måndags ang älgskötselplanen. Kronobergs konsulenten Elias höll i det. Intressant men lite jobb man har, är ju med i styrelsen på älgskötselområdet.
    Fina bilder du visar

    SvaraRadera