copyright på alla mina bilder.

11 augusti 2012

Fler grävling bilder

Från morgnarna vid grytet.
Runt 6-tiden brukade den komma lunkande 
nedför slänten, grytet ligger i en håla där stora 
stenar som bärgats från åkern intill, har välts 
ner i en utgrävd håla. Ett perfekt ställe att bosätta 
sej på om man är en grävling. Uppe i kanten av 
backen hade grävlingen sin toalett där nattens 
vandringar avslutades med en sittning, innan det 
var dags att ta igen sej nånstans nere i grytets 
lugna vrå inför nästa natt.

(Såg när jag loggade in på bloggen på en annan dator att 
den första grävlingbilden jag la ut såg lite väl mörk ut.
Det är rätt skumt tidig morgon i hålan där grytet ligger
och med tallskog runtom som hindrar ljuset endel.
Undrar om det kan bero på datorskärmens egenskaper, 
för grävlingen syntes bra både i kameran och på min dator.)
De här bilderna gjorde jag svartvita i efterhand, 
samt ljusade upp dom något ifall det inte skulle synas något.

I första serien bilder hamnade det nån jädra växt 
framför grävlingens ansikte, där den stannade 
upp i steget när den hörde kameran.




När jag fick nästa serie bilder så kom det, två stycken. 
Lugna men ändå försiktiga snirklade dom sej mellan 
och under stenarna på väg ner mot grytets ingångar.


 







11 kommentarer:

  1. Jag har spanat på grävling, men aldrig lyckats se någon. Antar att du är av den uthålliga sorten med ett brinnande intresse. Fina bilder/Briota

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder på grävlingen,nu blir jag riktigt avis...grattis till mötet,hälsn janne

    SvaraRadera
  3. Antar att grävlingar är svåra att tas med så här sent på sommaren, ljuset räcker inte längre till. Men det blev ju ändå fina bilder, f a de där grävlingen tittar ut från grytet, fint inramad av växtlighet. Har själv aldrig kommit på tanken innan, men här kanske en fyllnadsblixt från sidan varit användbar? / Deerhunter

    SvaraRadera
  4. Åhh... det var påpassligt fångat och snyggt!
    Ha det gott /Bea

    SvaraRadera
  5. Fin serie, du är duktig på foto i mörker o skymning, ditt fotavtryck typ. Kul att se grävling så här som man annars ser mest liggande på vägkanterna tyvärr

    SvaraRadera
  6. Underbar grävlingsserie! Gillar speciellt de bilder där grävlingen sticker ut huvudet ur grytet, riktigt snyggt fångat!
    /Kerstin

    SvaraRadera
  7. Mycket fint fångat! Så kul att du hittat detta ställe :)

    Det där med att bilderna ser annorlunda ut på andra datorer är ju inge kul...man går ju såklart efter hur de ser ut i sin egen. Läste att man kalibrera skärmen...men har ingen aning om hur man gör det...

    SvaraRadera
  8. Flotte bilder. Så spennende prosjekt du har. Nydelig headerbildet ditt!
    Ønsker deg en flott fotouke.
    Hilda

    SvaraRadera
  9. Så snygga bilder du har tagit på detta djur som jag just nu inte kallar så värst snällt , har just nu ett djur eller flera som är under ett förråd vi har på tomten och mina två hundar vill absolut dit , ärligt gillar jag detta inge vidare , tog ett djur i fälla för två år sedan som jag gillrat med älgkött då den blev för "stökig" för oss . Hoppas att denna skulle ge sig av själv , vet du något tips jag kan ta till , annars blir det viltvårdaren igen :( Och ärligt önskar jag att jag vore lika modig och uthållig som du med kameran med att sitta på pass då den "lilla" kommer på småtimmarna ;)

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Vilken fantastisk serie med bilder på dessa ljusskygga varelser. Snyggt fångat och det måste vara härligt att uppleva på plats.
    Må väl
    /Ingemar

    SvaraRadera
  11. Vilken lycka! ÅÅH så fina bilder!

    SvaraRadera